سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
درباره

جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
کاربردی
کارنامه عملیات ها
جنگ دفاع مقدس
ابر برچسب ها

شهید بابایی به روایت رهبر معظم انقلاب

سال 61 شهید بابایى را گذاشتیم فرمانده پایگاه هشتم شکارى اصفهان. درجه‌ى  این جوان حزب‌اللهى سرگردى بود، که او را به سرهنگ تمامى ارتقاء دادیم.  آن‌وقت آخرین درجه‌ى ما سرهنگ تمامى بود. مرحوم بابایى سرش را مى‌تراشید و  ریش مى‌گذاشت. بنا بود او این پایگاه را اداره کند. کار سختى بود. دل همه  مى‌لرزید؛ دل خود من هم که اصرار داشتم، مى‌لرزید، که آیا مى‌تواند؟ اما  توانست. وقتى بنى‌صدر فرمانده بود، کار مشکل‌تر بود. افرادى بودند که دل  صافى نداشتند و ناسازگارى و اذیت مى‌کردند؛ حرف مى‌زدند، اما کار  نمى‌کردند؛ اما او توانست همان‌ها را هم جذب کند. خودش پیش من آمد و  نمونه‌یى از این قضایا را نقل کرد. خلبانى بود که رفت در بمباران مراکز  بغداد شرکت کرد، بعد هم شهید شد. او جزو همان خلبان‌هایى بود که از اول با  نظام ناسازگارى داشت.


 
شهید عباس بابایى با او گرم گرفت و محبت کرد؛ حتى یک شب او را با خود به  مراسم دعاى کمیل برده بود؛ با این‌که نسبت به خودش ارشد هم بود. شهید  بابایى تازه سرهنگ شده بود، اما او سرهنگ تمام چند ساله بود؛ سن و سابقه‌ى  خدمتش هم بیشتر بود. در میان نظامى‌ها این چیزها خیلى مهم است. یک روز  ارشدیت تأثیر دارد؛ اما او قلبا و روحا تسلیم بابایى شده بود. شهید بابایى  مى‌گفت دیدم در دعاى کمیل شانه‌هایش از گریه مى‌لرزد و اشک مى‌ریزد. بعد رو کرد به من و گفت: عباس! دعا کن من شهید بشوم! این را بابایى پس از شهادت  آن خلبان به من گفت و گریه کرد. او الان در اعلى‌علیین الهى است؛ اما بنده  که سى سال قبل از او در میدان مبارزه بودم، هنوز در این دنیاى خاکى گیر  کرده‌ام و مانده‌ام! ما نرفتیم؛ معلوم هم نیست دستمان برسد. تأثیر معنوى  این‌گونه است. خود عباس بابایى هم همین‌طور بود؛ او هم یک انسان واقعا مؤمن و پرهیزگار و صادق و صالح بود.







به گزارش «شیعه نیوز»، یک شنبه شب همزمان با ضربت خوردن امیرالمومنین (علیه السلام)
یکی از دیوار های خارجی مسجد کوفه واقع در نجف اشرف ترک برداشت

تعدادی از شاهدان عینی و متخصصان معتقدند که این مسئله همزمان با شهادت امیر
المومنین (علیه السلام) عجیب است و نمی توان آن را کاملا اتفاقی دانست.





آر پی جی 7(R.P.G 7)

چندین سال پس از خاتمه جنگ دوم جهانی ،شوروی اولین موشک انداز خود یعنی (آر پی جی 2 ) را تولید نمود .



 ساختمان این موشک انداز بسیار ساده بود ولی اشکال عمده این سلاح ،خط پیمایش بود که برد آنرا به 100 متر محدود می کرد و همچنین نشانه روی آنرا به هدفهای متحرک مشکل می نمود .قدرت نفوذ در زره این سلاح زمانی که عرضه شد 8/17 سانتیمتر تخمین زده شد ولی پس از بکار بردن آن توسط ویتکنگها علیه تانکهای مدرن آمریکائی عملاً معلوم شد که از قدرت نفوذ کمتری برخوردار است .موشک انداز (آر پی جی 2 ) بعداً جای خود را به نمونه کاملتر و بهتری یعنی (آر پی جی 7 ) داد و هم اکنون در بسیاری از کشورها تولید داخلی آن آغاز شده است . نمونه سبکتری نیز ساخته شده که آنرا ( آر پی جی 7 دی ) می نامند که برای سهولت حمل موشک انداز به دو قسمت تقسیم می شود که بیشتر در نیروهای هوابرد مورد استفاده قرار میگیرد.



در حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران هر دو مدل آرپی جی 7 ( یک تکه و دو تکه ) بعلاوه آرپی جی مدل کماندویی ساخته میشود.

 

مشخصات

 

موشک انداز ( RPG 7 ) اسلحه ایست ساخت شوروی سابق و کشورهای بلوک شرق ، سر پر و بدون خان و بدون عقب نشینی (قسمت عقب سلاح باز میباشد و گازهای باروت از عقب سلاح خارج میشود ) و دارای دستگاه چکاننده ضربتی میباشد( چخماق بطور مستقیم ته سوزن میخورد ) جنگ افزار از دو لوله صاف مخروطی پیچ شده و جوش خورده به هم تشکیل شده که قسمت مخروط داخلی لوله بزرگتر بوده و محل استقرار موشک در قسمت سر باریکتر و کوچکتر است .لوله در انتها به یک مخروط با دهنه بزرگتر منتهی میشود که شعله های حاصله از انفجار از آنجا خارج میشود و منطقه خطر پشت جنگ افزار بوجود می آید ، این جنگ افزار به یک دستگیره که شبیه قبضه طپانچه ای شکل است مجهز بوده که بمنظور گرفتن موشک انداز با دست چپ در حین تیراندازی میباشد و همچنین راحتی در هنگام حمل را برای تیرانداز فراهم میکند.این جنگ افزار دارای دو نوع دستگاه نشانه روی میباشد :الف ) دستگاه نشانه روی مکانیکی     ب ) دستگاه نشانه روی تلسکوپی یا اپتیکی (دوربین).

 

مختصات

 

کالیبر موشک انداز

40 میلیمتر

کالیبر موشک

85 میلیمتر متغیر

طول موشک انداز روسی

95 سانتیمتر

طول موشک انداز کره ای

5/92 سانتیمتر

طول موشک با خرج پرتاب

5/92 سانتیمتر

طول موشک بدون خرج پرتاب

64 سانتیمتر

وزن موشک انداز با دوربین

300/6 کیلوگرم

وزن یک موشک کامل

200/2 کیلوگرم

وزن کیسه حمل با دو موشک

100/7 کیلو گرم

وزن کیسه حمل با سه موشک

300/9 کیلوگرم

وزن دوربین به تنهائی

500 گرم

وزن دوربین با جلد

950 گرم

بهترین برد

330 متر

برد مفید

500 متر

برد نهائی (موشک خود ترکان )

900 متر

نواخت تیر عملی مجاز

2 الی 4 موشک در دقیقه

سرعت اولیه موشک

120 متر بر ثانیه

سرعت ثانویه موشک

300 متر بر ثانیه

قدرت نفوذ در زره کم کربن تانکها

30 الی 50 سانتیمتر

منطقه خطر عقبه موشک انداز

15 متر

منطقه احتیاط عقبه موشک انداز

15 متر

 

 

 

مأموریت اصلی

 

مأموریت اصلی سلاح علیه تانکها و ادوات زرهی شنی دار یا چرخدار دشمن و مأموریت فرعی آن علیه سنگرهای بتون ارمه و تجمع نفرات دشمن است.

 

تعداد خدمه و مأموریت هر کدام

 

تعداد خدمه این سلاح دو نفر میباشد که یکنفر تیرانداز و دیگری کمک تیرانداز میباشد.مأموریت تیرانداز عبارتست از : انتخاب هدف و انهدام آن ،همچنین تغییر موضع و انتخاب موضع جدید پس از شلیک هر گلوله ( بدلیل مشخص نشدن جای تیرانداز ) و وظیفه کمک تیرانداز حمایت تیرانداز در هنگام تیراندازی با سلاح انفرادی و همچنین حمل کیسه موشک و آماده کردن مهمات بهنگام تیراندازی میباشد .

 

متعلقات و لوازم جانبی

 

کوله پشتی مخصوص حمل موشک ، وسیله مخصوص باز کردن دستگاه چکاننده (مهار کننده فنر چخماق ) ، لامپ یدکی دوربین ، دستمال جهت پاک کردن دوربین ، فیلتر نور ، باطری دوربین ، مقر باطری زمستانی جهت روشنایی داخل شبکه دوربین اپتیکی ، جلد مخصوص حمل دوربین اپتیکی مدل روسی ، آچار و پیچ گوشتی ، میله کش ، سنبه مخصوص نظافت موشک انداز ، دوربین اپتیکی .


 

دوربین اپتیکی

 


قطعات اصلی موشک انداز

 

لوله و دستگاه نشانه روی مکانیکی ، دستگاه چکاننده ( آتش و ماشه ) ، مکانیزم ضربت ، دوربین

 

اثر باد بر روی موشک

 

اگر باد از روبرو بوزد برد موشک را در هوا کاهش داده و اگر در جهت موافق بوزد برد آنرا زیاد می نماید . باد ضعیف و معتدل در برد موشک تأثیر چندانی نداشته و بدین جهت برای یک چنین بادی هیچگونه تصمیمی ضروری نیست ، چنانچه باد مخالف قوی بود ، باید در لبه فوقانی هدف نشانه روی نمائیم و چنانچه باد در جهت موافق قوی باشد ، لبه پائین هدف را نشانه روی می نمائیم .باد اگر از راست یا چپ بوزد روی پرواز موشک بطور قابل ملاحظه ای اثر نموده ، و آنرا در جهتی که باد می وزد تغییر میدهد ، برای مثال اگر باد از سمت راست بوزد ،موشک بطرف راست تغییر می یابد و اگر باد از سمت چپ بوزد ، انحراف بطرف چپ خواهد بود.

 

نکات ایمنی در هنگام شلیک موشک

 

1 – هنگام تیراندازی چه در مواقع آموزش و چه در مواقع عملیات از سنگر یا پناهگاه مناسب استفاده شود .

 

2 – پشت نفر تیرانداز تا فاصله 30 متری نباید مهمات ، انسان یا مواد سوختنی یا منفجره قرار داشته باشد .و خصوصاً در شب باید مراقبت بیشتری نمود.

 

3 – تکیه دادن هنگام تیراندازی به سکو یا مانع بطور کلی ممنوع است .

 

4 – موقعی که نفر در سنگر است فاصله انتهای جنگ افزار تا دیواره سنگر باید بیش از دو متر باشد .

 

5 – نباید با موشک اندازی که داخل لوله آن کثیف یا روغنی است تیراندازی نمود .

 

6 – در هنگام تیراندازی بحالت درازکش ،حداقل فاصله سر موشک انداز با زمین باید 30 سانتیمتر باشد .و پای نفر تیرانداز در منطقه خط عقب سلاح قرار نگیرد.

 

7 – از دستکاری مهمات و دست زدن به موشکهای عمل نکرده اکیداً خودداری شود .

 

8 – هنگامی که زمین مرطوب یا باتلاقی است مهمات را روی کیسه موشکها قرار داده و باید توجه نمود خرج پرتاب کثیف یا مرطوب نباشد.

 

9 – در مسیر پرواز موشک مانعی مانند درختچه یا سیم خاردار وجود نداشته باشد.

 

10 – بعد از شلیک حتماً موضع خود را تغییر دهید .

 

11 – با توجه به زره تانکها ، مهمات مصرفی را انتخاب کنید ( خرج گود دو مرحله ای ، قیفی V شکل و قیفی U شکل ) .

 

انواع مهمات

 

1 – موشک جنگی ضد زره :راکت ضد تانک خود ترکان روسی سبز رنگ ، راکت فتح ایرانی ، راکت فتح بهینه ایرانی ، راکت فتح دو مرحله ای ایرانی.


 

راکت ضد تانک

 

راکت ضد تانک

 

راکت ضد تانک

 


2 – موشک جنگی ضد نفر : قلمی شکل ترکشی روسی و ایرانی ، ساچمه ای که شبیه ضد تانک است با کمربند قرمز در محل قیف سر و قیف خرج گود ، ضد نفر صاعقه ایرانی .


 

راکت ضد نفر

 


3 – موشک آموزشی : قسمت سر سیاه و دنباله سبز و برخی تمام آبی رنگ.

 

4 – موشک آموزشی جوفی : با کالیبر 62/7 (فشنگ کلاشنیکوف ) و برد نهایی 900 متر که جهت کاهش هزینه شلیک ، بالا بردن ضریب اطمینان در هنگام شلیک و ایجاد شرایط اصلی شلیک از آن استفاده میشود.

منبع:http://delta-pc.mihanblog.com